maandag 10 maart 2014

Het waarom

Waarom ik mijn voedingspatroon heb aangepast, hebben jullie al kunnen lezen. Waarom ik dit graag met jullie deel, is dat ik er van overtuigd ben dat er heel veel meer mensen zijn die baat kunnen hebben bij aanpassing van hun voeding, maar simpelweg niet weten welke effecten het kan hebben of niet weten waar te beginnen. Ookal heb je geen "last" van een standaard Nederlands eetpatroon (en daarmee bedoel ik: brood, ontbijtgranen, zuivel, tussendoortjes als ontbijtkoek en "verantwoorde" koekrepen, aardappels/rijst/pasta bij de avondmaaltijd), dan nog is er winst te behalen (echt? ja echt!). Toen ik net op de gezonde tour ging, was dat vooral in een poging mijn gezondheidsklachten te verbeteren. Eenmaal op weg, merkte ik dat het niet alleen een gunstig effect had op onder andere darmen, eczeem en hoofdpijn, maar dat ik er ook veel, echt heel veel, meer energie door kreeg. Waar de nachten onveranderd te kort bleven, kon ik de dagen die volgden op die nachten veel beter handelen. Ik was gewoon echt minder moe. Ik merkte dat ik ook kwalitatief beter ging slapen; de minimaal twee keer ik-word-wakker-en moet-plassen (en dat was dan als ik niet zwanger was; kan je nagaan hoe vaak ik er toen uit moest ;-)) en het zomaar wakker liggen van wie-weet-wat verdwenen. Om plaats te maken voor aaneengesloten uren zoete slaap. Oké, nog veel te weinig uren naar mijn zin, maar dat heeft een (of eigenlijk twee) andere externe oorza(a)k(en). In de vorm van twee schatjes van kinderen die lang niet zo fan zijn van slapen als ik. Waardoor dan toch meer energie? Een van de oorzaken was, gek genoeg, het vervangen van zetmeelrijke (koolhydraatrijke) producten als brood, aardappel, rijst, pasta en koekjes door minder koolhydraatrijke producten als groenten en fruit. Koolhydraten in de vorm van suiker en zetmeel (dat ook een vorm van suiker is) worden in je lichaam snel omgezet in glucose en veroorzaken daardoor pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel (oorzaak van de welbekende bekende after-lunch- en after-dinner-dip), waardoor je meer behoefte krijgt aan energie en dus eten. Koolhydraten uit groenten en fruit daarentegen worden veel langzamer opgenomen door het lichaam, dankzij de grote hoeveelheid vezels, en zorgen daardoor voor een veel meer stabiele energietoevoer. Uiteindelijk was het voor mij de combinatie van het elimineren van suikers (zowel "gewone" suiker als grote hoeveelheden zetmeel), zuivel, gluten (die in de veel graanproducten zitten) en toevoegingen (chemische stofjes) waardoor ik meer energie over hield. Fijn, want zo ontstond ruimte voor andere dingen. Zoals een blog opzetten :-). Nu denk je vast: dat is leuk, meer energie, maar al die lekkere dingen niet meer eten...mij een te grote opgave. Nou, dat vond ik ook. In het begin. Tot ik de effecten bemerkte. En dan wordt het ineens te doen. En je wordt er handiger in, na verloop van tijd. Het went dus. Echt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten