zondag 14 juni 2015

Over tijgernoten en tijgernootmeel, met recept!

Tijgernootjes (en dan dus niet die voorverpakte pinda's in een krokant laagje uit de supermarkt ;-)) zijn een rising star in Paleo AIP-land. De officiƫle naam voor de tijgernoot is knolcyperus. Hij wordt ook wel aardamandel genoemd. Anders dan de naam doet vermoeden, is de tijgernoot geen noot. Het is een klein knolletje, ter grootte van een pinda, dat onder de grond groeit. De smaak heeft wel iets nootachtigs. Tijgernoten zijn rauw te eten en goed te vermalen tot meel, dat zich leent voor het bakken van koekjes, pannekoeken en crumbles. Fijn als je geen gebruik kunt maken van amandelmeel of kokosmeel! Karpers schijnen er ook dol op te zijn. Ik kan ze geen ongelijk geven ;-).

Mieke van Puur Mieke was zo lief om afgelopen week bij mijn bestelling een zakje tijgernoten toe te voegen, om uit te proberen. Binnenkort staan ze online in haar winkel, mocht je ze ook eens willen proberen. En dat kan ik je zeker aanraden! Ik was er al een tijdje nieuwsgierig naar, maar was nog niet zo ver om ze daadwerkelijk te bestellen. Nu ik ze zomaar in handen had, moest ik ze natuurlijk wel meteen proeven! Rauw knabbelen ze lekker weg, maar ik wilde er ook graag mee bakken. Ik koos voor een recept van Erin van Enjoying this Journey: Tigernut Raisin Cookies. Simpel, snel en lekker! 



Wat heb je nodig?
- 170 gram tijgernootmeel (ik vermaalde 170 gram tijgernoten in de hakmolen van mijn staafmixer)
- snuf zout
- 1/4 theelepel bakin soda
- 3 eetlepels reuzel (maar kokosolie schijnt ook te werken)
- 1/3 cup appelmoes
- 1 eetlepel ahorn siroop
- een handje rozijnen
- een snuf kaneel (niet in het originele recept maar leek me lekker om toe te voegen)

Hoe maak je het?
- meng alle ingrediƫnten m.u.v. de rozijnen in de keukenmachine tot een deeg
- schep de rozijnen erdoor
- vorm balletjes en druk deze wat platter, zodat je ronde koekjes van plm 1 cm dik krijgt (ik had er 16)
- leg de koekjes op een ovenplaat met bakpapier en bak ze 15 minuten op 175 graden

Ze zijn zowel warm als afgekoeld (h)eerlijk. Ze deden mij een beetje denken aan van die zachte  appel-muesli repen. Mjum!! Meer recepten met tijgernootmeel vind je op mijn Pinterest-bord AIP Snacks. Als ik er niet raar op blijk te reageren (so far, so good), dan ga ik er zeker vaker mee experimenteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten